NL
NL

Zo maak je een goede eerste indruk tijdens een sollicitatiegesprek

Blog - Sollicatietips
Terug naar overzicht

Het is zo ver! Het solliciteren heeft beloond en je bent door een van onze opdrachtgevers uitgenodigd voor een gesprek. Goede voorbereiding is het halve werk, maar uiteindelijk moet je jezelf bewijzen in het daadwerkelijke gesprek. Lees hier hoe je een goede indruk maakt op de persoon tegenover je.

1. Bij binnenkomst
De selectie begint zodra jij bij de organisatie binnenstapt, dus wees je bewust van je houding en benadering richting degene die jou ontvangt. Noem bij binnenkomst duidelijk je naam, dat je voor een sollicitatiegesprek komt en met wie je dit gesprek hebt. Het is mogelijk dat na afloop van je gesprek aan de persoon die jou ontvangen heeft, wordt gevraagd hoe je je entree maakte. Je dient dus op meerdere personen een goede indruk te maken.  

2. ‘Neem nog even plaats’
Het is mogelijk dat je nog even moet wachten en ergens plaats mag nemen. Probeer je te ontspannen en zie dit moment als een kans om de omgeving van de organisatie op je in te laten werken.

  • Ga rechtop zitten en neem een open houding aan. Zo maak je een zelfbewuste en zelfverzekerde indruk;
  • Bekijk de inrichting en indeling van het kantoor. Hoe is het met het interieur gesteld? De aankleding zegt vaak veel over het type organisatie;
  • Wanneer je medewerkers langs ziet lopen, bekijk dan hoe ze met elkaar omgaan. Begroeten ze elkaar en is er ruimte voor een praatje of lopen ze elkaar voorbij?;
  • Als er brochures of folders liggen, kun je deze doorbladeren. Zo kun je nog snel extra kennis opdoen voordat je het gesprek in gaat en deze informatie wellicht aanhalen in het gesprek.

3. Eerste indruk 

Zodra iemand je komt halen voor het gesprek, wil je natuurlijk een goede indruk maken.

  • Sta netjes op, houd een open houding aan en laat de ander het initiatief nemen.
  • Handen schudden zit er voorlopig niet meer in. Des te belangrijker is oogcontact, een vriendelijke glimlach en een verbale mededeling;
  • Heb je elkaar al eerder telefonisch gesproken of hebben jullie mail contact gehad? Verwijs hier dan naar om een alerte indruk te maken;
  • Het oogcontact, een glimlach, een begroeting – en het is gebeurd. Terwijl jij waarschijnlijk nog aan het bedenken bent wat je het best kunt zeggen, heeft de ander al een beeld over jou gevormd. Deze beeldvorming gebeurt dus al in de eerste paar minuten. Hard, maar helaas wel waar. Gebruik dit moment dan ook optimaal!
  • Terwijl je naar de ruimte loopt waar het gesprek plaatsvindt, heb je alle ruimte om een gesprek aan te gaan. Toon interesse in de ander en maak positieve opmerkingen over bijvoorbeeld het gebouw, de ligging ervan of het uitzicht. Zo breek je het ijs.

4. Het gesprek
Om op dezelfde gedachtengolf als je gesprekspartner te komen, kun je bijvoorbeeld de intonatie en spreeksnelheid van de persoon tegenover je overnemen. Dit gebeurt vaak onbewust en zorgt ervoor dat zowel jij, als je gesprekspartner sneller het gevoel krijgt dat het gesprek soepel verloopt. Ook kun je bepaalde houdingen van de persoon tegenover je spiegelen. Let er wel op dat je dit niet te overdreven doet. De persoon tegenover je kan zich dan ongemakkelijk gaan voelen of het idee krijgen niet serieus te worden genomen.

5. Stel vragen
Voordat je het weet ben je tijdens het gesprek alleen maar vragen aan het beantwoorden. Vergeet niet om zelf ook vragen te stellen. Zo kom je niet alleen meer te weten over de functie en de organisatie, maar krijg je ook een evenwichtig gesprek. Ook kom je geïnteresseerd over bij je gesprekspartner en krijg je de kans om zelf richting te geven aan het gesprek. Wil je jezelf goed voorbereiden? Vergeet dan niet om veel voorkomende vragen alvast voor jezelf te beantwoorden. Bekijk deze blog waar deze vragen worden besproken. 

6. Einde van het gesprek
Wanneer het gesprek ten einde loopt, komt waarschijnlijk de vervolgprocedure aan bod. Mocht dit niet gebeuren, dan kun je er op rekenen dat jouw consultant dat op korte termijn met jou bespreekt. Na het gesprek heeft de consultant namelijk altijd contact met de organisatie om dit soort onderwerpen door te nemen. Wanneer de procedure vooraf al bekend is, zal je hier dus ook vooraf over worden ingelicht.   

Soms krijg je direct een eerste (onbewuste) reactie van je gesprekspartner of er een tweede gesprek in zit. Wanneer dat het geval is en je bent zelf enthousiast over de functie, laat dit dan duidelijk merken. Vraag niet zomaar zelf naar een reactie want dit kan onzeker overkomen.

Laat je gesprekspartner het initiatief nemen om het gesprek te beëindigen. Bedank degene vriendelijk voor zijn/haar tijd en het gesprek. Neem daarbij liever neutraal afscheid met bijvoorbeeld ‘dag’ dan met ‘tot de volgende keer’ of ‘ik hoop op een tweede gesprek’. Treuzel hierbij niet te lang, want ook dat kan onzeker overkomen.

Vergeet bij het verlaten van het pand niet de persoon achter de balie gedag te zeggen, mits deze aanwezig is uiteraard. Deze persoon is namelijk je eerste contactmoment geweest en dit is tevens je laatste kans om een goede indruk te maken. Succes!

Mathieu van Lieshout

Overig nieuws

Trinamics | Viering van het 12,5 jarig bestaan

Trinamics viert feest!!

Happenings

Gisteren, 1 oktober 2017, was het 12,5 jaar geleden dat Trinamics is opgericht....

Dit artikel lezen
Trinamics | Team spirit: join our indoor soccer event!

Trinamics soccer event

Happenings

Trinamics focuses on connecting people. We want to connect on a professional...

Dit artikel lezen
Trinamics | First successful Indoor Soccer Event!

First Trinamics Indoor Soccer Event successful!

Happenings

On Saturday the 17th of February Trinamics organized an Indoor Soccer Event....

Dit artikel lezen
Trinamics | Vrijheid geeft vleugels!

Vrijheid geeft vleugels!

Trinamics nieuws

Kleinschalig, maar vol ambitie. Jong en strijdlustig, de mooiste...

Dit artikel lezen