Nederlands

Kies jouw taal

Zo maak je een goede eerste indruk tijdens een sollicitatiegesprek

Het is zo ver! Het solliciteren heeft geloond en je mag op sollicitatiegesprek komen. Goede voorbereiding is het halve werk, maar uiteindelijk moet je jezelf bewijzen in het daadwerkelijke gesprek. Lees hier hoe je een goede indruk maakt op de persoon tegenover je.

contract tekenen

1. Bij binnenkomst
De selectie van de meest geschikte kandidaat begint zodra je bij de organisatie binnenstapt. Wees je dus bewust van je houding en benadering richting degene die jou ontvangt. Noem bij binnenkomst duidelijk je naam, dat je voor een sollicitatiegesprek komt en met wie je dit gesprek hebt. Het is mogelijk dat na afloop van je gesprek aan de persoon die jou ontvangen heeft, wordt gevraagd hoe je je entree maakte. Je dient dus op meerdere personen een goede indruk te maken. Maar het belangrijkste: wees vooral jezelf! 

2. ‘Neem nog even plaats’
Het is mogelijk dat je nog even moet wachten en ergens plaats mag nemen. Probeer je te ontspannen en zie dit moment als een kans om de omgeving van de organisatie op je in te laten werken.

  • Ga rechtop zitten en neem een open houding aan. Zo maak je een zelfbewuste en zelfverzekerde indruk.
  • Bekijk de inrichting en indeling van het kantoor. Hoe is het met het interieur gesteld? De aankleding zegt vaak veel over het type organisatie.
  • Wanneer je medewerkers langs ziet lopen, bekijk dan hoe ze met elkaar omgaan. Begroeten ze elkaar en is er ruimte voor een praatje of lopen ze elkaar voorbij?
  • Als er brochures of folders liggen, kun je deze doorbladeren. Zo kun je nog snel extra kennis opdoen voordat je het gesprek in gaat en deze informatie wellicht aanhalen in het gesprek.

3. Eerste indruk
Zodra iemand je komt halen voor het gesprek, wil je natuurlijk een goede indruk maken.

  • Sta netjes op, houd een open houding aan en laat de ander het initiatief nemen.
  • Handen schudden zit er voorlopig niet meer in. Des te belangrijker is oogcontact, een vriendelijke glimlach en verbale communicatie.
  • Heb je elkaar al eerder telefonisch gesproken of hebben jullie mail contact gehad? Verwijs hier dan naar om een alerte indruk te maken.
  • Het oogcontact, een glimlach, een begroeting – en het is gebeurd. Terwijl jij waarschijnlijk nog aan het bedenken bent wat je het best kunt zeggen, heeft de ander al een beeld over jou gevormd. Deze beeldvorming gebeurt dus al in de eerste paar minuten. Hard, maar helaas wel waar. Gebruik dit moment dan ook optimaal!
  • Terwijl je naar de ruimte loopt waar het gesprek plaatsvindt, heb je alle ruimte om een gesprek aan te gaan. Toon interesse in de ander en maak positieve opmerkingen over bijvoorbeeld het gebouw, de ligging ervan of het uitzicht. Zo breek je het ijs.

4. Het gesprek
Om op dezelfde gedachtengolf als je gesprekspartner te komen, kun je bijvoorbeeld de intonatie en spreeksnelheid van de persoon tegenover je overnemen. Dit gebeurt vaak onbewust en zorgt ervoor dat zowel jij, als je gesprekspartner sneller het gevoel krijgt dat het gesprek soepel verloopt. Ook kun je bepaalde houdingen van de persoon tegenover je spiegelen. Let er wel op dat je dit niet te overdreven doet. De persoon tegenover je kan zich dan ongemakkelijk gaan voelen of het idee krijgen niet serieus te worden genomen.

5. Stel vragen
Voordat je het weet ben je tijdens het gesprek alleen maar vragen aan het beantwoorden. Vergeet niet om zelf ook vragen te stellen. Zo kom je niet alleen meer te weten over de functie en de organisatie, maar krijg je ook een evenwichtig gesprek. Ook kom je geïnteresseerd over bij je gesprekspartner en krijg je de kans om zelf richting te geven aan het gesprek. Wil je jezelf goed voorbereiden? Vergeet dan niet om veel voorkomende vragen alvast voor jezelf te beantwoorden.

6. Einde van het gesprek
Wanneer het gesprek ten einde loopt, komt de vervolgprocedure aan bod. Vaak krijg je direct een eerste (onbewuste) reactie van je gesprekspartner of er een tweede gesprek in zit. Wanneer dat het geval is en je bent zelf enthousiast over de functie, laat dit dan duidelijk merken. Vraag niet zomaar zelf naar een reactie want dit kan onzeker overkomen.

Laat je gesprekspartner het initiatief nemen om het gesprek te beëindigen. Bedank degene vriendelijk voor zijn/haar tijd en het gesprek. Neem daarbij liever neutraal afscheid met bijvoorbeeld ‘dag’ dan met ‘tot de volgende keer’ of ‘ik hoop op een tweede gesprek’. Treuzel hierbij niet te lang, want ook dat kan onzeker overkomen.

Vergeet bij het verlaten van het pand niet de persoon achter de balie gedag te zeggen, mits deze aanwezig is uiteraard. Deze persoon is namelijk je eerste contactmoment geweest en dit is tevens je laatste kans om een goede indruk te maken.

Heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog? Neem dan contact op met een van onze vestigingen. Onze consultants staan je graag te woord!

Overig nieuws

danijankoviclinkfotografie1906 105754
Nieuws

Onze nieuwe Manager Global Sourcing

230227trinamics jeroen
Nieuws

Onze nieuwe Recruitment Consultant!

image00003
Trinamics Inside

Ondersteuning van Kennismigranten: Een kijkje achter de schermen bij Trinamics